U bent hier: Home // Cases, Ondernemen, Ondernemen en Verkoop, Verkoop Special // Wat u kunt bereiken met een betrouwbare forecast in uw salesorganisatie

Wat u kunt bereiken met een betrouwbare forecast in uw salesorganisatie

Dit artikel over de forecast is de introductie van het Vier Pennen Whitepaper over dit onderwerp. Onderaan dit bericht staat een link naar dit artikel, u vindt deze link ook terug op onze downloadpagina.

Forecast en uw verkooporganisatie

De Waarzegger

De Waarzegger – het beeld van uw forecast? Deel van gravure van het Rijksmuseum.

Een goede forecast voorspelt de orderintake zodat deze gebruikt kan worden als planning voor de komende periode. Door gebruik te maken van een applicatie kunnen projecten voor de middellange termijn worden vastgelegd.

Legt u alle bekende projecten in uw branche vast in een database dan bent u de komende jaren verlost van het New Business drama.Vreemd genoeg ben ik dit heel weinig tegengekomen, en was het vastleggen van een meerjarenplanning vooral een initiatief van de account managers zelf. Wat tot resultaat had dat het nauwelijks gebeurde.

In het whitepaper wordt voorbijgegaan aan de rol van forecasting in het logistieke proces, we zoemen in op de verkoopafdeling. In het whitepaper wordt verder ingegaan op wat de voordelen van een betrouwbare forecast zijn, hoe deze gebruikt wordt om de verkoopafdeling aan te sturen en wat de rol is van de forecast als controle instrument op de budgettering.

Voorwaarden

Daarnaast is het een prachtig instrument om uw verkooppersoneel objectief op hun prestaties te beoordelen. Om dit te bereiken moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan:

  • De procedure moet helder en eenvoudig te begrijpen zijn.
  • De applicatie moet eenvoudig te bewerken zijn voor de verkopers. Hoedt u voor trage applicaties!
  • De organisatie moet forecasting gaan zien als een uitdaging, die een wezenlijke bijdrage levert aan het duurzaam voortbestaan van de onderneming.
  • Het forecasting proces moet onderdeel worden van de lerende organisatie; door voortdurend de forecast te evalueren wordt deze steeds beter.

Bovenstaande zaken en meer worden verder toegelicht in het whitepaper. Download hier het whitepaper: De positieve impact van een betrouwbare forecast.

Over enkele weken wordt een tweede versie van dit artikel gepubliceerd, met een voorbeeld-forecast en -analyse. Wilt u deze tweede versie ontvangen stuur dan een mail naar info@vierpennen.nl onder vermelding van ‘forecast’. Wij zullen dit mailadres overigens alleen voor een melding van het verschijnen van deze tweede versie gebruiken. U kunt zich natuurlijk ook aanmelden voor de berichtenservice in de zijbalk.

John Treace, Amerikaans Salesexpert over wat te doen als de verkoopcijfers tegenvallen: verbeter uw forecast (punt 3).

Meer weten? Kijk bij de andere artikelen of kijk hier wat we voor u kunnen betekenen.

 

Share

Copyright © 2012-2014 De Vier Pennen.
Contact De Vier Pennen.
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.