U bent hier: Home // Ondernemen // Managementboeken – wat heb je eraan en welke zijn bruikbaar?

Managementboeken – wat heb je eraan en welke zijn bruikbaar?

Over managementboeken wordt veel gezegd en geschreven. Er bestaat zelfs een speciale website voor, waar veel reclame voor wordt gemaakt.

Maar wat voegen deze boeken nou eigenlijk toe? En is het de tijd en moeite van het lezen allemaal waard? ik hou erg van lezen en heb mij ook altijd wel verdiept in het fenomeen managementboek. Wat opvalt zijn een aantal zaken:

– Er wordt (heel) veel van elkaar overgeschreven
– Er wordt veel gehyped en de laatste inzichten veranderen snel. Hypes vertroebelen ook de blik van rececenten, ze gaan makkelijk mee
– Veel biografische verhalen van succesvolle ondernemers zijn niet te lezen. Ze staan bol borstklopperij, hebben groot gebrek aan zelfkritiek en hebben vaak geen oog voor omstandigheden die mee hebben gezeten.

Ik heb het altijd lastig gevonden de juiste, oorspronkelijke boeken eruit te halen. Deze bieden immers de meest informatiewaarde op de minste bladzijden.

Goed boek goud waard

Je kan  toch ook wel veel aan een goed boek hebben. Het verbreekt het blikveld en geeft nieuwe inzichten. Alleen is het dan wel handig de juiste boeken te lezen (tijd is immers ook kostbaar) en niet te vervallen in “more from the same” onderwerpen. In mijn leestocht door al deze boeken ben ik uiteindelijk tot een simpele ontdekking gekomen om de juiste boeken te vinden:

De 7 Eigenschappen van Effectief Leiderschap, een voorbeeld van een oorspronkelijk en zeer goed zelf-management boek.

De 7 Eigenschappen van Effectief Leiderschap, een voorbeeld van een oorspronkelijk en zeer goed zelf-management boek.

Ga naar een boekwinkel (oeps, ouderwets) met veel managementboeken. Begin bij de grootste stapel en kijk in de literatuuropgave. Herhaal dit een paar keer en het gaat opvallen uit welke boeken het meest wordt geciteerd… Die moet je hebben. Het voorkomt een boekenkast vol onleesbare, niet oorspronkelijke overgeschreven rommel.

Hype

En om mee te kunnen praten is het natuurlijk altijd handig een gehyped boek te lezen. “Hoe wordt ik een rat” is daar een mooi voorbeeld van, alhoewel de titel iets anders suggereert dan de inhoud.   Anderzijds, relativeer een hype wel, deze inzichten zijn van tijdelijke aard en waaien snel weer over.

Oudheid

Een ander punt is dat veel boeken vaak open deuren bevatten of pretenderen ’totaal vernieuwend’ te zijn. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik Covey’s “de 7 eigenschappen van effectief leiderschap”. Covey heeft prachtig, helder en duidelijk verwoord wat een hoop succesvolle mensen in het verleden al hebben gedaan. Door het op de ze manier op te schrijven heeft hij een levensstijl en zelfbewustzijn voor een groot publiek toegankelijk gemaakt. Maar de methoden die hij beschrijft werden in de oudheid al door succesvolle figuren toegepast…

Vraag je tot slot af of iets wat wordt aanbevolen of geadviseerd ook werkelijk iets is wat bij jou of je onderneming past.  Het nieuwe werken bijvoorbeeld is volslagen nutteloos voor het productiepersoneel van een grasmaaierfabriek.

Mijn eigen lijstje managementboeken

Hoe wordt ik een rat, De 7 Eigenschappen van Effectief Leiderschap, How to close every sale, How to sell anything to anybody.

 

Meer weten? Kijk bij de andere artikelen of kijk hier wat we voor u kunnen betekenen.

 

Copyright © 2012-2024 De Vier Pennen.
Contact De Vier Pennen.